„Amnesia: The Bunker” to już czwarta część serii gier survival horror autorstwa Frictional Game. Premiera odbyła się 6 czerwca, a tytuł na przestrzeni paru dni zyskał wiele pozytywnych opinii. Jaka jest fabuła najnowszej odsłony Amnesii? I co najważniejsze, jaki występuje w niej potwór? Na te pytania odpowiemy sobie w niniejszym artykule, dlatego zaznaczam – będą spoilery.
8 września 2010 roku na światło dzienne wyszła pierwsza część kultowej serii „Amnesia: The Dark Descent” (Amnesia: Mroczny Obłęd). Można śmiało powiedzieć, że tytuł zrewolucjonizował gatunek horroru i został przez wielu okrzyknięty najbardziej przerażającą grą świata. Uważam, że jest to jak najbardziej zasłużone miano. Amnesia wyróżniała się spośród konkurencji tym, że nie posiadała jumpscare’ów, a klimat budowany był poprzez muzykę, dźwięki i uczucie ciągłego niepokoju. Daniel, bohater, którym sterujemy, jest praktycznie bezbronny w obliczu zagrożenia – może jedynie chować się i uciekać przed potworami.
Pomiędzy „Mrocznym Obłędem” a „Bunkrem” znalazły się jeszcze dwie części Amnesii oraz jedno (naprawdę przerażające) DLC. O wszystkich tytułach porozmawiamy dokładniej w innym artykule.
Lista wszystkich odsłon serii Amnesia:
- „Amnesia: The Dark Descent”, 8 września 2010 r.
- „Amnesia: Justine”, 12 kwietnia 2011 r.
- „Amnesia: A Machine for Pigs”, 10 września 2013 r.
- „Amnesia: Rebirth”, 20 października 2020 r.
- „Amnesia: The Bunker”, 6 czerwca 2023 r.
Rozgrywka i ogólny zarys fabularny
Na przełomach wszystkich odsłon serii ogólna koncepcja ulegała większym czy mniejszym zmianom. W najnowszej części możemy zauważyć, że twórcy pozwalają graczowi na dość otwarte przemierzanie świata gry i eksplorację. Wprowadzono również kilka nowych mechanizmów np. prosty system craftingowy. Jedną z największych zmian jest to, że możemy używać broni, jednak ilość amunicji jest bardzo ograniczona.
Akcja „Amnesia: The Bunker” osadzona jest w czasach I wojny światowej w 1916 roku. Wcielamy się w postać francuskiego żołnierza Henriego Clémenta, który do dyspozycji ma rewolwer, latarkę dynamo i niewielkie ilości zapasów. Henri z niewyjaśnionych przyczyn zostaje uwięziony w wielkim, opuszczonym bunkrze, jednak nie jest sam. Zmuszony jest uciekać przed przemierzającą korytarze Bestią i szukać odpowiedzi na nurtujące go pytania.
Zachowanie, wygląd i historia Bestii
Zachowanie potwora można określić jako bardziej dynamiczne niż miało to miejsce w poprzednich częściach. W zależności od działań bohatera, Bestia potrafi pojawić się niemalże wszędzie. Jest bardzo agresywna i chętnie wykorzystuje system dziur i tuneli w ścianach bunkra. Ponadto potrafi nasłuchiwać swojej ofiary.
Potwór z „Amnesia: The Bunker” nie lubi światła, dlatego tak ważne jest dostarczanie paliwa do generatora. Dzięki temu korytarze pozostają oświetlone. Oczywiście generator nie jest jedynym rozwiązaniem, ale w innym przypadku gracz musi wykazać się większym sprytem, np. podpalając benzynę.
Potwór w rzeczywistości był zmutowanym człowiekiem o imieniu Augustin Lambert i przyjaźnił się z Henrim. Podczas jednego z żołnierskich patroli wpadł do rowu przypominającego krater, przez co doznał obrażeń. Henri wyruszył, by uratować Augustina. Gdy go odnalazł, napoił przyjaciela skażoną wodą z dna krateru. Mężczyźni, wracając do bunkra, zostali zauważeni przez wrogich Niemców, którzy otworzyli w ich stronę ogień. Przez jedną z eksplozji Henri stracił przytomność, więc Augustin, szybko odzyskawszy siły, zaniósł przyjaciela do schronu. Niestety, po powrocie zaczął przemieniać się w potwora, tracąc niemal wszystkie ludzkie cechy. Ukrył się wewnątrz ścian i rozpoczął polowanie na żołnierzy zamieszkujących bunkier. Dopiero, gdy już prawie wszyscy zostali wybici, Henri się obudził.
Historię możemy zgłębiać szukając notatek, m.in. zapisków z dziennika Augustina. Dzięki nim dowiemy się więcej o historii i przemianie postaci. Jak wspomniałam, mężczyzna zamienia się w krwiożerczego potwora, jednak istnieje pewien mechanizm, który może wprawić nas w zadumę.
I na koniec jedna ważna informacja. Po Internecie krąży grafika, która jest często podpisywana jako przedstawiająca potwora z „Amnesia: The Bunker”. Jest to jedynie fanowska interpretacja, która powstała jeszcze przed premierą gry.