sobota, 25 października, 2025
GikLik
  • STRONA GŁÓWNA
  • Na ekranach
    • Filmy
    • Animacje
    • Seriale
  • Gry
    • Growe nowości
    • Retro granie
    • Bez prądu
  • Muzyka
    • Kultowe nuty
    • Znalezione nuty
  • Inne
    • Lifestyle
    • Książki
    • Poradniki
    • Quizy
  • Słodziaki
  • Error
  • Wesprzyj
No Result
View All Result
  • STRONA GŁÓWNA
  • Na ekranach
    • Filmy
    • Animacje
    • Seriale
  • Gry
    • Growe nowości
    • Retro granie
    • Bez prądu
  • Muzyka
    • Kultowe nuty
    • Znalezione nuty
  • Inne
    • Lifestyle
    • Książki
    • Poradniki
    • Quizy
  • Słodziaki
  • Error
  • Wesprzyj
No Result
View All Result
GikLik
No Result
View All Result

„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów

Anna Jadowska-Szreder by Anna Jadowska-Szreder
2025-09-05
w Gry, Retro granie
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Wczoraj, 4 września 2025 roku, minęło 17 lat od premiery gry Spore. Z tej okazji warto przypomnieć historię tego wyjątkowego tytułu, który od samego początku budził ogromne emocje. Gra na długo zapadła w pamięć graczy – niektórzy pokochali jej kreatywne możliwości, inni natomiast poczuli się rozczarowani ostatecznym efektem.

4 września 2008 roku świat gier komputerowych otrzymał Spore – tytuł stworzony przez studio Maxis i wydany przez Electronic Arts. Za projektem stał Will Wright, znany przede wszystkim jako twórca serii The Sims i SimCity.

Oczekiwania kontra rzeczywistość

Przed premierą wydawało się, że Spore będzie szczególnie ambitnym projektem – w końcu miała być to symulacja życia w pełnym tego słowa znaczeniu. Zapowiedzi sugerowały, że gracze będą świadkami realistycznych procesów ewolucyjnych, powstawania ekosystemów i rozwoju cywilizacji w dynamicznie reagującym świecie. Will Wright obiecywał grę, która połączy w sobie elementy nauki, kreatywności i strategii, a każde stworzenie miało funkcjonować zgodnie z prawami biologii i otoczenia.

Rzeczywistość okazała się jednak nieco inna. Zamiast realistycznej i barwnej symulacji gracze dostali bardziej – ujmijmy to – casualową grę, w której proces ewolucji został mocno uproszczony. Poszczególne etapy od komórki, przez stworzenie, plemię, cywilizację aż po kosmos były efektowne wizualnie, ale w praktyce sprowadzały się raczej do serii minigier. Złożone mechaniki zapowiadane w prezentacjach ustąpiły miejsca prostym schematom rozgrywki, a świat gry nie reagował tak dynamicznie, jak oczekiwano.

Twórcy potworów

Mimo rozczarowania graczy, Spore znalazło jednak grono fanów. Największe uznanie zdobył rozbudowany kreator stworów, który pozwalał projektować niemal dowolne organizmy – od realistycznych po całkowicie fantastyczne. Wielu graczy uważało jednak, że z każdą kolejną fazą gra stawała się coraz mniej angażująca – mechaniki były prostsze, bardziej powtarzalne i nie dawały już takiej satysfakcji jak początkowe etapy komórki czy stwora. Choć oczywiście znaleźli się tacy, którzy doceniali rozwój plemienia, budowę cywilizacji czy perspektywę kosmicznej eksploracji, odnajdując przyjemność w kolejnych częściach ewolucyjnej podróży.

Pomimo szeregu rozczarowań Spore nawet dziś, po 17 latach od premiery, nie zostało zapomniane. W Internecie wciąż istnieje aktywna społeczność fanów, a na YouTube popularnością cieszą się filmy pokazujące proces tworzenia najbardziej dziwacznych i kreatywnych stworów. Gracze podejmują też różne wyzwania związane z ograniczeniami w kreatorze, co pokazuje, że mimo upływu lat największą siłą tytułu nadal pozostaje swoboda twórcza przy projektowaniu stworów.

Tags: Electronic Artsgragra komputerowanostalgiaretroSporestwory
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Poprzedni artykuł

Andy Anderson. Komiczna postać oparta na agresywnym ojcu

Następny artykuł

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa

Anna Jadowska-Szreder

Anna Jadowska-Szreder

Fanka małych kotków i horrorów gore (nie mieszać). Lubi pisać o kreskówkach i grach, szczególnie tych z czasów dzieciństwa. W wolnym czasie przegląda Internet w poszukiwaniu dziwnych treści, zastanawiając się jednocześnie, co robi ze swoim życiem.

PolecaneArtykuły

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa
Retro granie

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa

2025-09-11
PETA ma problem z wirtualną krową. Problemy pierwszego świata
Error

PETA ma problem z wirtualną krową. Problemy pierwszego świata

2025-08-18
SpongeBob powraca w wielkim stylu. Gra i film jeszcze w tym roku
Animacje

SpongeBob powraca w wielkim stylu. Gra i film jeszcze w tym roku

2025-08-04

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa

2025-09-11
„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów

„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów

2025-09-05
Andy Anderson. Komiczna postać oparta na agresywnym ojcu

Andy Anderson. Komiczna postać oparta na agresywnym ojcu

2025-08-23
PETA ma problem z wirtualną krową. Problemy pierwszego świata

PETA ma problem z wirtualną krową. Problemy pierwszego świata

2025-08-18
SpongeBob powraca w wielkim stylu. Gra i film jeszcze w tym roku

SpongeBob powraca w wielkim stylu. Gra i film jeszcze w tym roku

2025-08-04

Giklik to ciekawskie stworzenie, które wciśnie się wszędzie tam, gdzie zwęszy interesujący temat – szczególnie dotyczący szeroko rozumianej popkultury oraz tematów około internetowych. Jeśli jesteś Giklikiem, to rozgość się na naszych włościach.

Kontakt

giklik.kontakt@gmail.com

Facebook

YouTube

Dodatkowe informacje

  • Polityka plików cookies (EU)
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Zarządzaj zgodą

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • STRONA GŁÓWNA
  • Na ekranach
    • Filmy
    • Animacje
    • Seriale
  • Muzyka
    • Kultowe nuty
    • Znalezione nuty
  • Gry
    • Growe nowości
    • Retro granie
    • Bez prądu
  • Inne
  • Słodziaki
  • Error
  • Wesprzyj
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}