Too Good To Go to duńska aplikacja, która pozwala restauracjom i sklepom sprzedać nadwyżkę jedzenia, a konsumentom zakupić produkty taniej. W efekcie obie strony są zadowolone, a pożywienie się nie marnuje. Taka jest teoria, a jak sprawa prezentuje się w praktyce? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Jak działa Too Good To Go?
Zacznijmy jednak od podstaw, czyli działania samej aplikacji. Po wejściu i utworzeniu profilu najważniejsze jest zaznaczenie obszaru, który nas interesuje. Najczęściej będzie to miasto, w którym mieszkamy lub pracujemy. Oczywiście w każdej chwili możemy z łatwością zmienić ustawienia i szukać interesujących punktów w dowolnym miejscu na świecie.
Na mapie pojawiają się wszystkie restauracje, piekarnie i sklepy, które postanowiły sprzedawać po niższej cenie artykuły spożywcze, by te nie trafiły do przysłowiowego kosza. Najczęściej będzie to jedzenie, którego data ważności powoli dobiega końca, a szkoda, aby się zmarnowało.
Aplikacja będzie codziennie pokazywać nam dostępne paczki, które możemy zarezerwować. Zazwyczaj nie możemy jednak w żaden sposób wpłynąć na ich zawartość, dlatego nazywane są niespodziankami. Pod każdą widnieje jednak informacja o jej cenie oraz krótki, ogólny opis, czego możemy się z grubsza spodziewać. Przykładowo, cukiernia, w której zarezerwowaliśmy paczkę, ma w ofercie duże paczki jak i tortowe. Oczywiście podana jest także cena paczki, którą musimy uiścić poprzez aplikację, a także cena przed obniżką. Zazwyczaj za paczkę niespodziankę zapłacimy co najmniej 50% mniej, niż gdybyśmy produkty w niej zawarte kupowali w zwykłych warunkach.
Dwie paczki, dwa światy
Odpowiedzmy sobie teraz na najważniejsze pytanie. Czy warto? To zależy.
Pierwszą paczką, którą kupiliśmy, była pizza. Zastanawiał nas fakt, czy będzie to placuszek, który ktoś zamówił, ale nie odebrał, czy może będzie chodziło o nadwyżkę składników, które następnego dnia byłyby do wyrzucenia. Do tej pory nie jesteśmy pewni. Co gorsza, najprawdopodobniej była to pizza… jak każda inna. I nie chodzi o to, że narzekamy na jej zbyt dużą świeżość. Po prostu wydaje nam się, że za cenę 15 złotych kupiliśmy 30-centymetrową pizzę, która codziennie widnieje w ofercie punktu, z którego ją odebraliśmy. Świadczyła o tym reklama znajdująca się przed lokalem, głosząca, że zamówimy w nim pizzę dnia właśnie w tej cenie. W aplikacji pizza ta widniała natomiast jako produkt, który w normalnej cenie kosztuje aż 45 złotych. Pomińmy fakt, że wszystkie pizze 30-centymetrowe w menu opatrzone były ceną 35 złotych. Ponadto lokal ten praktycznie każdego dnia oferuje bardzo wiele takich „paczek”, wręcz niewyczerpaną liczbę. Być może właściciel pizzerii potraktował aplikację jako sposób na reklamę, a nie narzędzie do tańszej sprzedaży nadwyżek jedzenia. Choć nadal 15 złotych to niezła cena.
Na szczęście nasze kolejne zetknięcie z Too Good To Go było o wiele pozytywniejsze. Jako miłośnicy deserów zarezerwowaliśmy paczkę ze wspomnianej wcześniej cukierni. Normalna cena produktów miała wynosić 45 złotych, a przez aplikację 15 złotych. I najprawdopodobniej pierwotna cena w tym przypadku była prawdziwa, a przynajmniej o wiele bliższa prawdzie niż w pizzerii. Za cenę 15 złotych otrzymaliśmy co najmniej kilogram ciasteczek francuskich z rabarbarem, dwie drożdżówki, dwa pączki oraz jedno ciastko z owocami. Łącznie były to cztery paczuszki spakowane w siatkę. Ta niespodzianka rzeczywiście wydała nam się obfita i mniej naciągana.
Too Good To Go. Czy warto?
Aplikacja Too Good To Go jest godna polecenia i niesie ze sobą wiele korzyści. Jako klienci mamy szansę kupić jedzenie bez zadawania bólu naszym portfelom. Sama postać paczki-niespodzianki może być zaletą i wadą. Niewiedza może być ekscytującym doznaniem, ale jednocześnie musimy być dość elastyczni, aby wykorzystać zakupione produkty. Na pewno wyszukanie odpowiedniej paczki będzie trudniejsze dla osób stosujących diety wykluczające pewne rodzaje pokarmów.
Z drugiej strony istnieje ryzyko natknięcia się na sklepy lub lokale, których oferta nie będzie do końca uczciwa. Pamiętajmy, że zazwyczaj wartościowe paczki są bardzo szybko rezerwowane przez klientów, a te mniej ciekawe widnieją całymi godzinami w aplikacji. Ponadto istnieje możliwość wystawiania ogólnej oceny paczce, choć nie można zamieszczać komentarzy.