sobota, 13 września, 2025
GikLik
  • STRONA GŁÓWNA
  • Na ekranach
    • Filmy
    • Animacje
    • Seriale
  • Gry
    • Growe nowości
    • Retro granie
    • Bez prądu
  • Muzyka
    • Kultowe nuty
    • Znalezione nuty
  • Inne
    • Lifestyle
    • Książki
    • Poradniki
    • Quizy
  • Słodziaki
  • Error
  • Wesprzyj
No Result
View All Result
  • STRONA GŁÓWNA
  • Na ekranach
    • Filmy
    • Animacje
    • Seriale
  • Gry
    • Growe nowości
    • Retro granie
    • Bez prądu
  • Muzyka
    • Kultowe nuty
    • Znalezione nuty
  • Inne
    • Lifestyle
    • Książki
    • Poradniki
    • Quizy
  • Słodziaki
  • Error
  • Wesprzyj
No Result
View All Result
GikLik
No Result
View All Result

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa

Sebastian Jadowski-Szreder by Sebastian Jadowski-Szreder
2025-09-11
w Retro granie
Udostępnij na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Kiedy gra przestawała działać, a obraz zaczynał się krzaczyć, odruchowo wyciągało się kartridż, dmuchało w jego wnętrze, a następnie z powrotem wkładało do konsoli. Miało to magicznie spowodować, że wszystko ponownie wróci do porządku. Mit o skuteczności dmuchania w kartridż stał się nostalgicznym wspomnieniem dzieciństwa, lecz jednocześnie nie miał nic wspólnego z prawdą.

Amerykańska witryna poświęcona handlowi elektronicznemu i instruktażom iFixit stworzyła opracowanie, w którym skuteczność dmuchania w kartridż nazwała jednym z największych mitów związanych ze światem elektroniki. Autorzy tegoż opracowania wskazali, że owszem, wiele osób pamięta, że po dmuchnięciu wszystko wracało do normy, ale należy interpretować to jako efekt placebo.

Jakość montażu zarówno konsol jak i kartridżów – a przecież duża część z nas miała ich pirackie wersje, które niekiedy bywały jeszcze mniej solidne niż te oryginalne – nie zaliczała się do najlepszych. Niekiedy dochodziło w nich do rozjechania powierzchni styków, co normowało się po samym ponownym włożeniu kartridża. Chuchnięcie nie było zatem potrzebne.

Co więcej, dmuchanie mogło pogorszyć sprawę, gdyż choćby za sprawą śliny mogliśmy doprowadzić do korozji wnętrza kartridża. Przy dmuchaniu na styki przenosiła się wilgoć, która sprawiała, że niklowe i miedziane elementy głównego gniazda konsoli z czasem, przy zbyt częstym powtarzaniu tej czynności, pokrywały się rdzą i patyną.

Producenci byli jak najbardziej świadomi konsekwencji takiego działania. Przez czynnością tą ostrzegał nawet komunikat zamieszczony na oryginalnych grach na konsolę Nintendo 64.

Jeśli nadal nie wierzycie w to, że dmuchanie nie działa, może przekona was fakt, iż już w 2008 roku pewien gracz przeprowadził test z tym związany. Wziął dwa kartridże od NES-a, następnie w pierwszego regularnie dmuchał, zaś drugiego pozostawił w spokoju. Po miesiącu, zgodnie z oczekiwaniami, na pierwszym pojawiły się ślady lekkiej korozji. Eksperyment opisany został TUTAJ.

Czytaj także:

15 nietypowych gier z Mario
Tags: dmuchaniedzieciństwokartridżmitNESnintendonostalgiapegasusretrostare grytechnologia
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Poprzedni artykuł

„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów

Sebastian Jadowski-Szreder

Sebastian Jadowski-Szreder

Dorosły typ, który gra w gierki i ogląda filmy, zamiast wziąć się do uczciwej pracy. Udało mu się napisać książkę "Incydenty Antoniego Zapałki", która nawet jest dostępna w jakimś sklepie.

PolecaneArtykuły

„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów
Gry

„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów

2025-09-05
Silent Hill 2
Filmy

„Return to Silent Hill”. Film trzymany w szufladzie przez dwa lata trafi do kin

2025-06-20
Super Mario 64, czyli pierwszy hydraulik zza pleców
Retro granie

Super Mario 64, czyli pierwszy hydraulik zza pleców

2025-05-17

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa

Dmuchanie w kartridż nie naprawiało gier. Pegasusowy mit z dzieciństwa

2025-09-11
„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów

„Spore” ma już 17 lat. Niedoskonała fabryka stworów

2025-09-05
Andy Anderson. Komiczna postać oparta na agresywnym ojcu

Andy Anderson. Komiczna postać oparta na agresywnym ojcu

2025-08-23
PETA ma problem z wirtualną krową. Problemy pierwszego świata

PETA ma problem z wirtualną krową. Problemy pierwszego świata

2025-08-18
SpongeBob powraca w wielkim stylu. Gra i film jeszcze w tym roku

SpongeBob powraca w wielkim stylu. Gra i film jeszcze w tym roku

2025-08-04

Giklik to ciekawskie stworzenie, które wciśnie się wszędzie tam, gdzie zwęszy interesujący temat – szczególnie dotyczący szeroko rozumianej popkultury oraz tematów około internetowych. Jeśli jesteś Giklikiem, to rozgość się na naszych włościach.

Kontakt

giklik.kontakt@gmail.com

Facebook

YouTube

Dodatkowe informacje

  • Polityka plików cookies (EU)
  • Polityka prywatności
  • Regulamin
  • Zarządzaj zgodą

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • STRONA GŁÓWNA
  • Na ekranach
    • Filmy
    • Animacje
    • Seriale
  • Muzyka
    • Kultowe nuty
    • Znalezione nuty
  • Gry
    • Growe nowości
    • Retro granie
    • Bez prądu
  • Inne
  • Słodziaki
  • Error
  • Wesprzyj
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}