„GROW” to seria komputerowych gier logicznych stworzonych przez On Nakayamę. Ten japoński twórca specjalizujący się w grach indie publikował swoje tytuły na stronie internetowej eyezmaze.com. Większość z nas zapewne kojarzy jego dzieła z typowych stron oferujących przeróżne flaszowe gry przeglądarkowe, które były niezwykle popularne jeszcze parę lat temu.
Choć wielu graczy znało dwa lub maksymalnie trzy tytuły, to cała seria składała się aż z trzynastu pełnych gier (w tym jednej anulowanej) oraz siedmiu minigier. Poniżej zamieszczam listę pełnych projektów:
- „GROW ver.3” (luty 2002);
- „GROW RPG” (lipiec 2005);
- „GROW Cube” (wrzesień 2005);
- „GROW ver.2” (czerwiec 2006);
- „GROW ver.1” (grudzień 2006);
- „GROW Island” (wrzesień 2007);
- „GROW Tower” (styczeń 2009);
- „GROW Valley” (sierpień 2010);
- „GROW Cannon” (styczeń 2011);
- „GROW Forest” (odwołany w grudniu 2012);
- „GROW Maze” (marzec 2013);
- „GROW Clay” (luty 2014);
- „GROW Park” (lipiec 2015).
Gry z omawianej serii posiadają pewną ścisłą konwencję. Jako gracze mamy do wyboru kilka przycisków, które będą dodawać nam kolejne elementy. Naszym zadaniem jest odkrycie kolejności, która będzie najbardziej rozwijająca dla przedstawionego świata. W poszczególnych grach liczba przycisków waha się od 5 do 12, co zgodnie z matematycznymi zasadami daje nam niekiedy ogrom kombinacji do przetestowania.
„GROW Island”
Jest to chyba najpopularniejsza część z całej serii „GROW”. Naszym zadaniem jest pokierowanie życiem ludzika na dzikiej wyspie w taki sposób, by mógł on jak najbardziej rozwinąć jej potencjał technologiczny i zbudować małą cywilizację. Do dyspozycji mamy 8 przycisków reprezentujących różne narzędzia do rozwoju. Są to: bateria, chip komputerowy, kilof, zlewka laboratoryjna, platforma na pojazdy, kłody drewna, komin oraz śruba. Każdy z elementów jest pokrótce opisany (w języku japońskim lub angielskim), by gracz mógł spróbować przewidzieć, w jakiej kolejności wybrać poszczególne z nich, i uzyskać najbardziej efektowny rezultat.
Czy naszej postaci uda się założyć rodzinę? Popłynąć po skarb lub odwiedzić obcą planetę? Odkrywając najlepszą kombinację, wszystko to staje się możliwe. Istnieją dwa rozwiązania, które pozwalają nam w pełni odkryć potencjał gry. Kolejność klikania w poszczególne panele zamieszczam poniżej, jednak polecam Wam samodzielnie spróbować odszukać rozwiązanie. Nawet, jeśli się nie uda, oglądanie tych uroczych scen i ciekawość, jak potoczy się historia, są bardziej satysfakcjonujące. Zawsze można zapisywać sobie na kartce kolejność klikania w przyciski i testy na zasadzie prób i błędów. Rozgrywkę zawsze możemy zresetować i zacząć od nowa.
W grę możemy zagrać np. na stronie Crazygames.pl
!Nie przyglądaj się dwóm listom poniżej, jeżeli chcesz grać bez spoilerów!
Rozwiązanie gry to:
- Śruba
- Kilof
- Kłody
- Platforma
- Komin
- Bateria
- Czip komputerowy
- Zlewka
Specjalne rozwiązanie gry to:
- Platforma
- Kilof
- Kłody
- Czip komputerowy
- Bateria
- Śruba
- Zlewka
- Komin
Choroba twórcy
Nakayama w 2019 roku przeszedł operację serca, ponieważ wykryto u niego niewydolność tego organu. Fani twórcy z całego świata wsparli go datkami, które przeznaczył na walkę. Jak możemy przeczytać na jego stronie eyemaze.com, programista poczuł się lepiej, choć kosztowna operacja nie dała mu powrotu do pełnego zdrowia.
Nadal istnieje możliwość finansowego wsparcia twórcy, jednak trudno powiedzieć, co dzieje się u niego obecnie. Ostatnie wpisy na Twitterze opublikował w styczniu tego roku i dotyczą one właśnie serii „GROW”.